Via Durban naar de zusters in Pomeroy - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Chantal en Ellen Hermes en Nelissen - WaarBenJij.nu Via Durban naar de zusters in Pomeroy - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Chantal en Ellen Hermes en Nelissen - WaarBenJij.nu

Via Durban naar de zusters in Pomeroy

Door: Marc, namens Ellen

Blijf op de hoogte en volg Chantal en Ellen

19 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Durban

"De vlucht van Johannesburg naar Durban was kort maar wiebelig. De piloot had vast gehoord dat de eigenaren van Toverland in het vliegtuig zaten en dacht dat hij er ook wel spanning in kon brengen voor zijn passagiers. Nou, da's gelukt. De een werd misselijk, de ander moest zelfs overgeven maar wij hadden alleen maar lol", melden Ellen en Chantal via een krakkemikkige wifi.

Van Durban ging de groep met twee gehuurde busjes op pad. Ricus en Berry achter het stuur. Ricus is de plaatselijke projectleider, Berry een van de reisgenoten. Even een plaspauze en een zak chips bij het tankstation in Greytown en verder naar Pomeroy in Kwazulu Natal.
"De zusters belden intussen al op waar we bleven. Zij dachten dat we er al om vijf uur zouden zijn."

Ricus heeft aan de groep gevraagd of ze al willen nadenken met wie ze willen bouwen. Hij wil liefst drie dames samen aan een huisje zetten om te schilderen of te stucen. De Zulus willen namelijk niet dat vrouwen met stenen sjouwen. Hebben we meteen een probleem: deze vrouwen willen dat namelijk wel :-)

Vanaf morgen gaan Ellen, Chantal en de andere groepsleden de plaatselijke bouwprojecten in. Daar zullen ze een paar dagen bij de mensen zelf slapen. Zonder stromend water, zonder stroom, en dus al helemaal zonder wifi... Berichtjes zullen daarom spaarzaam zijn.

• 19 Oktober 2014 - 21:28

Marjan:

Wauw. Moeten de dames in de leer om Afrikaanse beschermende motieven op de hutjes te schilderen. Lijkt me te gek!! Veel succes!!

• 19 Oktober 2014 - 21:33

Manon:

Leuk om jullie berichten te lezen Ellen ! Ben al nieuwsgierig naar de volgende foto's.
    Ik zag hierboven dat Marc over de Zulu's schreef en dan komt me meteen dat beeld naar boven van dat televisie programma die Nederlandse gezinnen volgden in Afrika..
    Ik ben heel benieuwd naar jullie volgende berichten en ervaringen, veel succes !
    Groetjes Manon vd Akker

• 19 Oktober 2014 - 23:24

Saskia Offermans :

Heej!
    Wat spannend allemaal zeg en wat zullen jullie veel indrukken opdoen.
    Veel succes, en ben benieuwd of het wel zover komt dat jullie mogen bouwen of dat het toch echt 'not done' is daar, zelfs voor jullie...

Veel plezier en ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en verhalen!

Liefs Saskia

• 20 Oktober 2014 - 10:04

Marjan:

Wel raar idee. Volgens mij doen Afrikaanse vrouwen al het zware werk... Behalve met stenen sjouwen dus? Loeizware jerrycans vol water op het hoofd mag wel? Benieuwd hoe dit verder gaat. Veel succes!!